Napisane:  wtorek, 24 września 2024, 21:19 przez: Redakcja

Pamięć o narodowym socjalizmie: Jak chronić historię i przeciwdziałać zapomnieniu

Uczennice i uczniowie odwiedzają różne miejsca do nauki.

W ramach inicjatywy spotkań „Forma stada” uczniowie z Wolfsburga (Szkoła Ogólnokształcąca Leonardo da Vinci, Szkoła Ogólnokształcąca Heinrich-Nordhoff) i Brunszwiku (Aueschule) w ubiegłym tygodniu intensywnie badają historię nazizmu. Projekt VfL Wolfsburg jest organizowany we współpracy z pozaszkolnym miejscem nauki z Brunszwiku, odbył się już po raz trzeci i połączył młodzież z obu miast, aby wspólnie odkrywać znaczenie pracy pamięci.

Przez trzy dni uczniowie odwiedzali różne miejsca edukacyjne, które oferowały im specyficzny dostęp do tematów takich jak nazizm, dyskryminacja oraz życie żydowskie. Celem tych wycieczek było doświadczenie historii na miejscu oraz uświadomienie znaczenia pracy pamięci poprzez bezpośrednie spotkania z miejscami historycznymi, w tym z Miejscem Pamięci Bergen-Belsen. Ponadto poruszono związek między piłką nożną a historią nazizmu. W programie znalazły się zajęcia z budowania zespołu, wprowadzenie do tematu pamięci, spacer wokół stadionu w Braunschweigu oraz zwiedzanie stadionu. Kolejnym punktem programu był warsztat w Zielono-Białej Klasie, prowadzony przez inicjatywę „Zusammen1” (wspieraną przez Makkabi Deutschland e.V.). Warsztat, który intensywnie zajmował się tematem dyskryminacji, oferował uczniom szczególną możliwość doświadczania tego tematu w formacie interaktywnym i refleksji nad wizytą w miejscach pamięci. Dzięki połączeniu treści teoretycznych z praktycznymi elementami ruchowymi temat został przedstawiony w sposób namacalny i zapadający w pamięć. W ramach różnych aktywności w kontekście piłki nożnej podejmowano ważne wartości takie jak fair play, szacunek i tolerancja, które stały się doświadczeniem. Dodatkowo wspólna praca wzmocniła ducha zespołowego w grupie.

Zobacz także  Jak osiągnąć udany finał: kluczowe strategie i praktyczne porady

Intensywne dni zrobiły głębokie wrażenie na uczennicach i uczniach. Dawały okazję do różnorodnego zmierzenia się z przeszłością oraz zrozumienia znaczenia pracy pamięci dla teraźniejszości.

Sprawdź także:

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram