Napisane:  wtorek, 24 września 2024, 16:04 przez: Redakcja

Współczesna pamięć o narodowym socjalizmie: jak pamiętamy tragiczną historię?

Uczennice i uczniowie odwiedzają różne miejsca do nauki.

W ramach inicjatywy spotkań „Rudelbildung” uczniowie z Wolfsburga (zespoły szkół Leonardo da Vinci oraz Heinrich-Nordhoff) i Brunszwiku (Aueschule) w minionym tygodniu intensywnie zajmowali się historią nazizmu. Projekt VfL Wolfsburg jest organizowany we współpracy z pozaszkolnym miejscem nauki z Brunszwiku, odbył się już po raz trzeci i zgromadził młodzież z obu miast, aby wspólnie badać znaczenie pracy pamięci.

W ciągu trzech dni uczennice i uczniowie odwiedzili różne miejsca nauki, które oferowały im specyficzny dostęp do tematów takich jak narodowy socjalizm, dyskryminacja i życie Żydów. Celem tych ekskursji było przeżycie historii na miejscu oraz uczynienie znaczenia pracy pamięci bardziej namacalnym poprzez bezpośrednie spotkania z historycznymi miejscami, w tym z miejscem pamięci Bergen-Belsen. Ponadto poruszono związek między piłką nożną a historią narodowego socjalizmu. W programie uwzględniono takie elementy jak budowanie zespołu, wprowadzenie do tematu pamięci, spacer wokół stadionu w Brunszwiku oraz zwiedzanie stadionu. Kolejnym ważnym punktem był warsztat w Zielono-Białej Klasie, prowadzony przez inicjatywę „Zusammen1” (finansowaną przez Makkabi Deutschland e.V.). Warsztat, który głęboko angażował się w temat dyskryminacji, oferował uczniom szczególną możliwość doświadczenia tematu w interaktywnym formacie oraz refleksji nad wizytą w miejscach pamięci. Dzięki połączeniu treści teoretycznych z praktycznymi elementami ruchowymi, temat został przekazany w sposób namacalny i zapadający w pamięć. Różne aktywności w kontekście piłki nożnej poruszały ważne wartości, takie jak uczciwość, szacunek i tolerancja, dzięki czemu stały się one doświadczeniem. Wspólna praca wzmocniła również duch zespołowy.

Zobacz także  Wölfe przegrywają w Leverkusen: kluczowe momenty meczu i analiza porażki

Intensywne dni pozostawiły u uczniów głębokie wrażenia. Dawały one możliwość na różnorodne sposoby zmierzenia się z przeszłością oraz zrozumienia znaczenia pracy pamięci dla współczesności.

Sprawdź także:

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram